2013. augusztus 17., szombat

1776 - Ez szopat engem?

Valahogy az 1776 motornál, illetve az autónál mindig ér valami meglepetés. A motortól, tuningtól független szívások sora rögtön a motorberakás után észlelt olajtócsával kezdődött. Hát igen, a gyári féltengely gumi pár évtized után pont most adta meg magát. Aztán egyik nap amikor már volt km az új motorban, járnék be a bogárral, gázpedál beesik. Igen, elszakadt a bovden. Még szerencse, hogy van akkora erő a motorban, hogy alapjáraton is alkalmas a helyzetváltoztatásra. Már az új bovdennel autózva azt vettem észre, hogy furcsán mocorognak a műszerek. Gyors feszültségmérés után rájöttem, hogy a gyári feszszabályzó nem kívánja tovább teljesíteni a feladatát. Gyorsan lekötöttem a töltővezetéket, nehogy 16-17 Volt feszültség kicsinálja az akksit. Keresgéltem külső feszszabályzós generátorhoz szabályzót, de nem találtam itthon 1 darabot sem a bogarakba 6 hónapig szerelt alkatrészből. Mivel a gyári új árát le se merem írni, ezért egy angol utángyártottat sikerült beszereznem jelképes 3500 forintos áron. Megtörtént a csere, de töltés nem volt hiszen időközben kiégett a töltés visszajelző lámpája, amin keresztül kapja a gerjesztést a generátor. Mindegy, ez is rendben van már.


Jöjjenek hát a tuningból adódó kellemetlenségek: A motorba bekerült egy VDO T-elosztó és két jeladó, hogy az olajnyomás visszajelzése mellett az olajhőfokot is láthassuk. Az olajhőfok jeladója annyira hosszú volt, hogy az elosztónak csak az egyik ágába lehetett anélkül betekerni, hogy ne ütközött volna fel. Nincs ezzel semmi gond, így lett összeszerelve. Mentek is a kilométerek az autóba, az olaj meg megjelent a blokkon kívül, a jeladók alatt. Ezzel sincsen semmi gond, hiszen minden menet kúpos, így csak rá kellett húzni a hőgombára, hogy rendesen tömítsen. Végre szárazság volt a problémás helyen, viszont világított az olajnyomáslámpa... A jobban betekert hőgomba elzárta az olaj útját az olajnyomás-gomba előtt...
Hagyjuk picit ezt az idegesítő apróságot, foglalkozzunk komolyabb dolgokkal: Az autót az első 200 km alatt nem nagyon forgattam, hosszú távon, háromezres fordulaton kerültek bele az üzemórák. Eljött az idő, hogy rá-rápróbáljak, hogy viselkedik a gép a magasabb tartományokban. Ekkor jött a meglepetés: Sehogy. Valahol 3-4ezer között az autó megszűnt gyorsulni. Már mindenre gondoltam, még arra is, hogy esetleg nem raktam jelre a vezérlést, de arra nem, hogy a fúvókázás rossz lenne. Persze, hogy nem lehet rossz, hiszen még az állványon járatáskor csináltam egy alap fúvókázást amivel jól kell működnie a motornak és amin elvileg már csak finomítani kell. Igen ám, de nekem van egy adag fúvókám, van jópár szerelt fúvókasorom is, de időről időre betér hozzám valaki, hogy próbáljunk variálni a fúvókákon. Így eshetett meg, hogy próba gyanánt kikaptam a fúvókasort az állványon lévő motor Webereiből és addig gyorsan bedobtam 4 másik fő- és féklevegő-fúvókát az 1776 karburátoraiba, hogy ne álljon üresen. Lényeg a lényeg, a féklevegő fúvóka túlságosan késleltette a főfúvóka belépését, ráadásul a főfúvóka is pici volt. A motor pedig azért működött hibátlanul 3000-ig, mert bár alapjárati fúvókának hívják, de az alapjárati fúvóka nem csak alapjáraton dolgozik, hanem jól belőtt karbinál kb. 3000-ig az alapjárati rendszer látja el üzemanyaggal a motort. (Fúvókázásnál ki is lehet próbálni, hogy kiszereljük a főfúvóka sort, és csak az alapjárati fúvókákat benn hagyva megyünk egy próbakört. Ha jó az alapjárati rendszerünk, akkor 2-3ezres fordulatig úgy tudunk autózni a főfúvóka nélküli karbikkal, hogy észre sem vesszük azok hiányát. Természetesen elérve a 2500-3000 fordulat/percet, nagyon bedúsul a fúvóka nélküli karbi, de addig hibátlanul kell üzemelnie.)
No mindegy, egyelőre ennyit a kellemetlenségekről, ez egy ilyen műfaj...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése