2016. január 19., kedd

Porsche 924 - a gyors kozmetikázáson és az OT vizsgán túl

A 924-esről szóló legutóbbi bejegyzésemben leírtam, hogy elkészültem az OT vizsgára való felkészüléssel, de azon túl is hozzányúltam ehhez-ahhoz az autón.Úgy gondolom, hogy a történet úgy kerek, ha a maradék, nem túl látványos munkákat sem titkolom el:

Még nyáron az egyik barátom és a P-rendszámának segítségével volt lehetőségem a már hónapok óta a garázsomban lévő Porschéval gurulni egyet. Erre a tesztre szükség volt, láttam, hogy a sokat állt autó rendben üzemel.


A próba alkalmával annyi derült ki, hogy picit lomha a motor és, hogy a töltés nem tökéletes, mert ha felkapcsoljuk a világítást, akkor a műszerfalon lévő feszültségmérő 12V alá mutat egy picivel. Ezekkel az OT vizsgáig nem is nagyon akartam foglalkozni, ráér ez majd akkor ha már rendszám van az autón.
Igen ám, de amikor a kipufogórendszert leszereltem és félrehúztam a generátor-önindító kábelköteget, akkor a vezetékek szétmállottak a kezemben. Mivel ezek a vezetékek nagyon közel mennek a kipufogóhoz, valószínűleg a nagy hőtől kikeményedik a szigetelés, ami aztán szétrepedezik. A nem megfelelően szigetelt réz vezetőkre pedig pont jut víz a jobb első kerék felől. Az eredmény, hogy elrohadnak a vezetékek. Azért gondolom, hogy ez a forgatókönyv, mert apu a praxisa során már találkozott 924-esnél ugyanezzel a hibával.


A köteget visszabontottam a motortérben lévő stekkerig és kevesebb mint 1000 forintból készítettem egy új kábelköteget. Ezzel még az OT vizsga előtt megoldódott a töltés gond és többet az indítózás sem volt erőtlen. Ugyan a motor lomhaságának orvoslását későbbre tartogattam, azért a gyújtáselosztót leellenőriztem. Ahogy sejtettem, a vákuumos előgyújtás szabályozás nem működött. Ezt javítottam, beállítottam a gyújtást és megjött pár ló. Minden egyebet már tényleg csak azután csináltam meg az autón, miután felkerült rá a 2 betű - 4 szám egyedi azonosító.


Fellelkesülve, hogy végre használhatom a kis Porschét, úgy döntöttem, hogy kijavítom a legidegesítőbb hibáját: Ha több mint 3 órát állt az autó, akkor csak harmadik-negyedik indításra kelt életre a gép, majd kb. 3 perc után simult ki a motor járása. Ekkorra már túl voltam a pluszlevegő-szelep, a hidegindító befecskendező és a hőmérséklet-idő kapcsoló tesztelésén, amely alkatrészek jónak bizonyultak. Nem maradt más hátra, diagnosztizálni kellett a K-jetet. Ismerősömtől a Motorsport 911 Kft. tulajdonosától elkértem a K-jetes diagnosztikai koffert és egy jó órás előkészületet követően az első mérés azt mutatta, hogy az előírás szerinti értékhez képest 2 bar-ral magasabb a rendszernyomás, ami ugye nagyon szegény keveréket eredményez. Leszereltem hát a bemelegedésszabályzót, ami a nevével ellentétben nem csak a bemelegedés szakaszában felelős a megfelelő nyomásért.


 A cikkszámból kiderült, hogy az alkatrész valójában VW GTI motorra való. Még szerencse, hogy volt otthon egy bontott, cikkszám szerint is 924-esre való szabályozó. Csere után a műszer megfelelő értéket mutatott, a hidegindítási gondok pedig megszűntek. No meg megérkezett még néhány eltűnt ló...

Végre az autón volt rendszám, jól nézett ki, jól ment. Ha már minden rendben, akkor általában jönnek az extrák. Ennél a kis Porschénél erre sem kellett sokat költeni, hiszen a csomagtartóban lévő, gyártáskor felszerelt matrica egy egész sor extrát sorolt fel, melyek a mai napig az autóban vannak:

- targa tető
- színezett üveg
- 3 ágú bőrözött kormány
- 4 hangszórós audio rendszer középkonzolról állítható hangszórókkal
- jobb oldalon is belülről állítható tükör
- erősített stabilizátorok
- fűthető hátsó ablak

Emellett a matricán nem szerepelt, de a 14 colos alap felni helyett a 15-ös Kolbenschmidt kerekek és egy nagyon menő kazetta tárolós könyöktámasz is az autó szerves részét képezte. A 83-as évjáratban pedig a horganyzott kasztni és az ötös váltó alap volt. Szóval extrákkal rendben voltunk. De az utólag beszerelt gagyi Philips rádióval nem bírtam megbarátkozni még annak ellenére sem, hogy egy jópofa, kihúzható rack-be volt beépítve.
 

Elkezdtem hát gyári rádiót keresni. A gondom az volt, hogy mivel ezekkel a rádiókkal szerelték a 911-eseket is, a Blaupunkt Bamberg, Coburg, Köln, Atlanta, Hamburg és Boston rádiókat az SQR és SQM sorozatból elég drágán adják. Viszont ha nem a fenti 6 típust keressük, hanem az SQR, SQM sorozatból bármelyik másik, korban és megjelenésben hasonló típust, akkor jóval olcsóbban lehet egy jó kis rádiónk ami jól mutat a youngtimerünkben. Szóval így vettem egy Blaupunkt San Remo-t 5 Euroért.


A rádió beépítésével a 2015-ös évre be is fejeztem a kis 924-est, de azt nem ígérhetem, hogy 2016-ban nem nyúlok hozzá...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése