2013. november 10., vasárnap

1,6 Vintage Speed - Ezt de utálom

A Vintage Speed motor főtengelyének hosszirányú hézagolása készen van. Nagyon utálom ezt a munkafázist, mert egyrészt sokminden múlik rajta: Ha túl szoros lesz, akkor megszorulhat a motor, ha túl nagy, akkor idejekorán öregedik a motor. Másrészről, ha már benn a szimering, akkor annak kiszerelése nélkül nem cserélhetőek a hézagolók. A harmadik és legnyomatékosabb ok ami miatt nem a kedvenc időtöltésem a hézagolás, hogy macerás.
A munkafolyamat a következő: Egy új motornál a hosszirányú játéknak 0,07-0,13 mm közé kell esnie. Első lépésként ellenőrizni kell a lendkerék azon felületét amelyik a hézagoló lemezzel találkozik. Ha ez a felület nem hibátlan, akkor javítani kell (Ez történt a VS motornál is). Ha a felület szép, akkor meg kell tisztítani a főtengely végét és a lendkereket egyaránt, majd össze kell csavarozni őket. Ezután felpattintjuk az indikátor órát állvánnyal, és megmérjük a hézagot hézagolók nélkül. A mért értékből kivonunk 0,1 mm-t, majd elővesszük egy marék hézagolót, amiket szintén megmérünk. Addig matekozunk amíg találunk 3db olyan hézagolót melyek együttesen kiadják a kiszámolt, azaz a 0,1 hézaghoz szükséges értéket. Aztán ezeket a hézagolókat összefogva is megmérjük és rájövünk, hogy nem az egyenkénti mért érték összegét adják ki együttesen. Variálunk még, majd amikor úgy érezzük, hogy kezünkben a 3db ideális hézagoló, akkor beépítjük azokat és megmérve tapasztaljuk, hogy a hézag kívül esik a kívánt 0,07-0,13 tartományból. Szétszedés, még pár mérés, hézagolók cseréje, megint mérés, megint szétszerelés, megint csere, aztán egyszercsak boldogok vagyunk, mert az indikátor óra mutatója 0-0,09 között mozog. Végeztünk.
Azt azért el kell árulnom, hogy bár a folyamat mindig a fentiek szerint alakul, jelen motornál pont elsőre összejött a 0,09-es hézag, szóval olajjal minden megken, szimering be, nyomatékkulcs kattan.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése