2014. január 5., vasárnap

1915 - hiba

Az egész úgy kezdődött, hogy a megpakolt T2 gázbovdenje elszakadt Bécsben. Ezután az a megoldás született a Sopronba való eljutás érdekében, hogy a busz kiakasztott gázrudazattal, autópályán, nyél gázon tette meg azt a bizonyos 70 km-t. A lassítás időnként a gyújtáskapcsoló elfordításával történt... Lényeg, hogy az autóban lévő motor terhelve is kiforogja a hatezret, ami most tartósan nem tetszett az 1915-nek, így az utolsó kilométereken feladta a küzdelmet, elment az ereje, puffogva érkezett meg a célállomásra. Nekem az volt a tippem, hogy a szelepfedeleket lepattintva megtaláljuk a hibát. Ez így is lett:


Az 1. henger szívó szelepének nyomórúdfeje elnyalódott és a himba mellé ugrott. Ez úgy történhetett, hogy a gyári, alumínium nyomórudak olyan 4500-as fordulat felett elkezdenek meghajlani. Persze ekkor nem görbülnek el, hanem rugalmasan hajlanak, így a fordulat csökkenésével visszanyerik eredeti formájukat. Mivel ritkán megyünk egy utcai tuning motorral tartósan 5000 fölött, ezért rengeteg tuning typ1 motor üzemel hiba nélkül a gyári nyomórudakkal. Én is csak az Engle W120, vagy annál hegyesebb vezérműtengely esetén használok dupla szeleprugókat és CroMo nyomórudakat. De ez a motor abnormálisan, tartósan üzemelt maximális fordulaton, emellett szimpla, de erősített rugói vannak, emellett hiába szereltük csak W110 tengellyel a motort, mert a nagyon szépen megmunkált hengerfejeivel tud forogni, emellett valószínűleg már a szelephézagok is nagyobbak voltak a beállított értékeknél. Így történhetett hát, hogy a nyomórúd félreugrott. A nyomórudak túlzott igénybevételének van egy jele: Ha kiszereljük a pálcákat, és azoknak 1-1 részén körkörösen fényes a pálca, akkor az bizony időnként meghajlik, a harmonikacsövek pedig fényesre polírozzák a felületük egy részét. Íme ennek a motornak a másik 3 pálcája a hibás oldalról:


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése