A korábbiakban elvégeztük a karburátorokon a felszereléshez szükséges átalakításokat (szivató mechanikák leszerelése, légszűrő rögzítő furatok elkészítése, stb.). Sőt alaposan meg is tisztítottuk az alkatrészeket és a szívócsöveken is faragtunk annyit, hogy ne legyen akadálya a typ1 motorra való felcsavarozásnak. Ilyenkor, a felszerelés előtt még 2 dolog szokott szóba jönni: A karburátorok felújítása/javítása illetve a fúvókázás. Beszéljünk most a felújítás/javítás témaköréről.
Állapot alapján 3 kategóriára bontanám a használt karburátorokat:
1. Műszakilag tökéletes állapotú. Ezek a karbik nem hiányosak. A tengelyek szépen járnak, nem akadnak, nem lötyögnek. Sem a pillangószelepek, sem a torkok nem sérültek belül. Az úszóházban nincsen durva korrózió vagy kétségbeejtő vízkő réteg. A tömítések, membrán nem szakadt, az o-gyűrűk és a tűszelep nincs leélve.
1. Műszakilag tökéletes állapotú. Ezek a karbik nem hiányosak. A tengelyek szépen járnak, nem akadnak, nem lötyögnek. Sem a pillangószelepek, sem a torkok nem sérültek belül. Az úszóházban nincsen durva korrózió vagy kétségbeejtő vízkő réteg. A tömítések, membrán nem szakadt, az o-gyűrűk és a tűszelep nincs leélve.
2. Műszakilag jó állapotú, minimális javításra szoruló. Az előző kategóriától csak valamilyen apró hibával tér el: Szakadt tömítés, áteresztő tűszelep, elnyíródott o-gyűrűk.
3. Rossz állapotú, költségesen szakműhelyben javítandó. Itt már mechanikai problémák is vannak. Gáz ráadása után nem zár vissza a pillangószelep, sérülés a házon, fontos alkatrészek hiányoznak, stb.
A 3. kategóriával nem foglalkoznék. Egyrészt azért, mert egy ilyen karburátor javítása nem egy pár soros blog bejegyzés kategóriájú. Másrészről pedig ilyen karburátort addig nem szabad megvenni, amíg a piacon bőven vannak az első 2 kategóriába tartozó Weberek és Dellortók egyaránt. Egy ilyen lelakott karburátor felújításához csak az alkatrészek többe kerülhetnek mint egy használt de jó állapotú darab. A másik gond, hogy a nagyon szar daraboknak lehet olyan szervi, javíthatatlan bajuk is, ami csak akkor derül ki amikor már vagyonokat költöttünk a javításra.
Az 1. kategóriába tartozó példányokkal tulajdonképpen nem is nagyon van mit csinálni: Minden járatot, furatot, fúvókát alaposan takarítsunk ki. Állítsuk be az úszószinteket az alábbi ábrák alapján a tűszelepet működtető és az ütköző lemezek hajlításával.
Weber úszószintek |
Dellorto DRLA úszószint |
Ha Webereink vannak és valóban jó az állapotuk, akkor összeszerelés után meg is vagyunk. Ha Dellortókat vásároltunk, akkor mindenképpen ellenőrizzük a szivató dugattyúja könnyen jár-e. Amennyiben szorul, vagy be van rohadva (gyakran csak kiütni lehet őket), akkor a réz dugattyút és a házban lévő furatot is polírozzuk fel finom csiszolópapírral, hogy könnyen járjon. Ha ezt nem tesszük meg, akkor a nem teljesen zárt állásban berohadt dugattyúk tudnak gondot okozni.
Ha a második kategóriába tartozó darabjaink vannak, akkor a fentiek elvégzésén kívül annyi a feladatunk, hogy beszerezzünk egy javítókészletet és az abban lévő új alkatrészekre cseréljük a régieket. Egy ilyen készlet általában 4-5ezer Ft-ba kerül karburátoronként és az alábbiakat tartalmazza: Tűszelep, gyorsító membrán, szűrő, o-gyűrűk, papírtömítések, tömítőalátétek, tömítések a szívócsonkhoz és a légszűrőhöz.
A tapasztalatom az, hogy az új tűszelepekkel (kivéve a drága gyári tűszelepeket) több a gond mint a használt jó állapotúakkal, ezért én azokat nem szoktam kicserélni, csak ha indokolt a csere. Természetesen az úszószint beállítását új tűszelep beépítése után mindig el kell végezni. 1-1 helyre nagyon passzosan megy be az o-gyűrű. Ezeken a helyeken érdemes szilikon-zsírt vagy lithiumos zsírt használni.
A felújító szetteket meg lehet vásárolni különböző webshop-okban, de sima autós boltokban is. A Dellorto DRLA40 felújító készletének Unix cikkszáma: 905437, a Weber IDF 36-hoz tartozó cikkszám az Unixnál pedig a következő: 905581. Sajnos a DRLA36 és az IDF40 számait nem tudom, de ha segítőkész az eladó, akkor ki tudja keresni annyi alapján is, hogy "valami régi karburátoros Alfához kell". Jó beszerzési forrás még a http://www.hegyalja.hu/ , akik kimondottan az olasz autókhoz forgalmaznak alkatrészeket, illetve külföldön a http://www.dellorto.co.uk/ , akik a gyári minőségű alkatrészekből is tartanak a polcon.
A felújító szetteket meg lehet vásárolni különböző webshop-okban, de sima autós boltokban is. A Dellorto DRLA40 felújító készletének Unix cikkszáma: 905437, a Weber IDF 36-hoz tartozó cikkszám az Unixnál pedig a következő: 905581. Sajnos a DRLA36 és az IDF40 számait nem tudom, de ha segítőkész az eladó, akkor ki tudja keresni annyi alapján is, hogy "valami régi karburátoros Alfához kell". Jó beszerzési forrás még a http://www.hegyalja.hu/ , akik kimondottan az olasz autókhoz forgalmaznak alkatrészeket, illetve külföldön a http://www.dellorto.co.uk/ , akik a gyári minőségű alkatrészekből is tartanak a polcon.
Mivel az évek során az IDF és DRLA karburátorok is egyaránt változtak, ezért lehet, hogy lesz 1-1 apró alkatrész a megvásárolt készletben ami nem passzol a mi karburátorunkhoz. Pl. a gyorsító fúvókáknál IDF esetén van, hogy réz alátét, de van, hogy o-gyűrű tömít. Ha ilyen van, nem kell kétségbe esni, a hibádzó pár forintos alkatrész egy sima csapágyboltból beszerezhető.
Néhány karbi rendbetétel előtt. |
Weber 48 IDF a műtőasztalon. |
Ha elakadok van kitől kérdezni. |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése