2013. május 12., vasárnap

Dellorto, Weber dupla karburátorok felszerelése 3. rész

A korábbiakban elvégeztük a karburátorokon a felszereléshez szükséges átalakításokat (szivató mechanikák leszerelése, légszűrő rögzítő furatok elkészítése, stb.). Sőt alaposan meg is tisztítottuk az alkatrészeket és a szívócsöveken is faragtunk annyit, hogy ne legyen akadálya a typ1 motorra való felcsavarozásnak. Ilyenkor, a felszerelés előtt még 2 dolog szokott szóba jönni: A karburátorok felújítása/javítása illetve a fúvókázás. Beszéljünk most a felújítás/javítás témaköréről.
Állapot alapján 3 kategóriára bontanám a használt karburátorokat:
1. Műszakilag tökéletes állapotú. Ezek a karbik nem hiányosak. A tengelyek szépen járnak, nem akadnak, nem lötyögnek. Sem a pillangószelepek, sem a torkok nem sérültek belül. Az úszóházban nincsen durva korrózió vagy kétségbeejtő vízkő réteg. A tömítések, membrán nem szakadt, az o-gyűrűk és a tűszelep nincs leélve.
2. Műszakilag jó állapotú, minimális javításra szoruló. Az előző kategóriától csak valamilyen apró hibával tér el: Szakadt tömítés, áteresztő tűszelep, elnyíródott o-gyűrűk.
3. Rossz állapotú, költségesen szakműhelyben javítandó. Itt már mechanikai problémák is vannak. Gáz ráadása után nem zár vissza a pillangószelep, sérülés a házon, fontos alkatrészek hiányoznak, stb.
A 3. kategóriával nem foglalkoznék. Egyrészt azért, mert egy ilyen karburátor javítása nem egy pár soros blog bejegyzés kategóriájú. Másrészről pedig ilyen karburátort addig nem szabad megvenni, amíg a piacon bőven vannak az első 2 kategóriába tartozó Weberek és Dellortók egyaránt. Egy ilyen lelakott karburátor felújításához csak az alkatrészek többe kerülhetnek mint egy használt de jó állapotú darab. A másik gond, hogy a nagyon szar daraboknak lehet olyan szervi, javíthatatlan bajuk is, ami csak akkor derül ki amikor már vagyonokat költöttünk a javításra.
Az 1. kategóriába tartozó példányokkal tulajdonképpen nem is nagyon van mit csinálni: Minden járatot, furatot, fúvókát alaposan takarítsunk ki. Állítsuk be az úszószinteket az alábbi ábrák alapján a tűszelepet működtető és az ütköző lemezek hajlításával.
Weber úszószintek
Dellorto DRLA úszószint
 Ha Webereink vannak és valóban jó az állapotuk, akkor összeszerelés után meg is vagyunk. Ha Dellortókat vásároltunk, akkor mindenképpen ellenőrizzük a szivató dugattyúja könnyen jár-e. Amennyiben szorul, vagy be van rohadva (gyakran csak kiütni lehet őket), akkor a réz dugattyút és a házban lévő furatot is polírozzuk fel finom csiszolópapírral, hogy könnyen járjon. Ha ezt nem tesszük meg, akkor a nem teljesen zárt állásban berohadt dugattyúk tudnak gondot okozni.
Ha a második kategóriába tartozó darabjaink vannak, akkor a fentiek elvégzésén kívül annyi a feladatunk, hogy beszerezzünk egy javítókészletet és az abban lévő új alkatrészekre cseréljük a régieket. Egy ilyen készlet általában 4-5ezer Ft-ba kerül karburátoronként és az alábbiakat tartalmazza: Tűszelep, gyorsító membrán, szűrő, o-gyűrűk, papírtömítések, tömítőalátétek, tömítések a szívócsonkhoz és a légszűrőhöz.
A tapasztalatom az, hogy az új tűszelepekkel (kivéve a drága gyári tűszelepeket) több a gond mint a használt jó állapotúakkal, ezért én azokat nem szoktam kicserélni, csak ha indokolt a csere. Természetesen az úszószint beállítását új tűszelep beépítése után mindig el kell végezni. 1-1 helyre nagyon passzosan megy be az o-gyűrű. Ezeken a helyeken érdemes szilikon-zsírt vagy lithiumos zsírt használni.
A felújító szetteket meg lehet vásárolni különböző webshop-okban, de sima autós boltokban is. A Dellorto DRLA40 felújító készletének Unix cikkszáma: 905437, a Weber IDF 36-hoz tartozó cikkszám az Unixnál pedig a következő: 905581. Sajnos a DRLA36 és az IDF40 számait nem tudom, de ha segítőkész az eladó, akkor ki tudja keresni annyi alapján is, hogy "valami régi karburátoros Alfához kell". Jó beszerzési forrás még a http://www.hegyalja.hu/ , akik kimondottan az olasz autókhoz forgalmaznak alkatrészeket, illetve külföldön a http://www.dellorto.co.uk/ , akik a gyári minőségű alkatrészekből is tartanak a polcon.
Mivel az évek során az IDF és DRLA karburátorok is egyaránt változtak, ezért lehet, hogy lesz 1-1 apró alkatrész a megvásárolt készletben ami nem passzol a mi karburátorunkhoz. Pl. a gyorsító fúvókáknál IDF esetén van, hogy réz alátét, de van, hogy o-gyűrű tömít. Ha ilyen van, nem kell kétségbe esni, a hibádzó pár forintos alkatrész egy sima csapágyboltból beszerezhető.
Néhány karbi rendbetétel előtt.
Weber 48 IDF a műtőasztalon.
Ha elakadok van kitől kérdezni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése